Provokation

 
Modeller: Johanna Weddfelt, Lisa Mård Johansson och Jenny Sjöholm.
 

Vi hade en uppgift i skolan där man ska skulle låtsas jobba mot en kund och i det här fallet ett nytt klädföretag som vill väcka uppmärksamhet med sina reklambilder i samband med deras lansering. Ledordet vi fick var provokation.

Min idé till projektet handlar om konsumtion och hur beroende man kan bli av att köpa allt som är inom mode som t.ex. kläder och smink.

Jag vill även belysa att en av de största målgrupperna de stora kläd- och sminkföretagen vänder sig till är tjejer i sena tonåren och de är ofta de som köper mest. Det är en ålder då man lätt fastnar i beroendeframkallande härvor och det behöver inte alltid vara preparat som man utsätter insidan av kroppen för utan även produkter som man använder på utsidan.

För att visa upp kläder och smink så vänder jag mig dit där de som bär på produkterna syns mest, på fest. En vanlig tillställning där folk klär upp sig för att visa upp sina bästa jag. Det är även en vanlig plats för droger och för att provocera vill jag visa hur de använder smink på ett sätt som kan kopplas ihop med tyngre droger. Deras beteénde är även för att visa på hur pass påverkade de blir av att använda produkterna.

Några ord och fraser som jag utgått från är fest, påtänd, natten är ung och jag mot hela världen.

Se hela serien på min hemsida: www.pernillastrand.se
 
Kommentera inlägget här: